F-ordets användning på detta forum (Forumet)

av Lennart Carlsson, Wednesday, November 16, 2016, 13:34 (2690 dagar sedan) @ Mattias Jansson

På de allra flesta fora, till och med på ställen som Flashback är man hårdare med moderering än i Postvagnen och här tycks det mig.

Saker som är helt utanför ämnet brukar - och borde - raderas som allra minsta åtgärd. I ännu högre grad gäller det för rent diskussionsförstörande inlägg, eller ständiga trådkapningar för egna syften, och vid upprepade fall varnas användaren som missbrukar forumet till att ventilera egna, men irrelevanta käpphästar. Det är sällsynt, men om någon är så rabiat att inte det hjälper så kan man bli avstängd under en period, eller i fullkomligt extrema fall portad permanent.

I de allra flesta fora fungerar detta ganska bra, och det tyngsta artilleriet behöver man nästan aldrig ta till.

Men Sääfs tjat om Facebook är på den nivån att en minst varning hade varit på plats som jag ser det. Nu är det inte jag som bestämmer, och det tycker nog en del är tur, men jag anser att modereringen i Postvagnen (där jag som sekreterare i SJK har ett visst, men inte särskilt stort, inflytande) och här (där jag är en helt vanlig användare utan "makt" ) är på tok för menlös många gånger när det gäller rent diskussionsförstörande inlägg.

En del minns kanske mina ständiga mothugg, stundtals raljerande, stundtals åtminstone med konstruktiva ambitioner, mot en annan skribent som fyllde forumet dels med aldrig så fina bilder, dels med en flod av politiskt och möjligtvis även av ålder och sviktande hälsa motiverad bitterhet, svartsyn och vitriol, till den grad att atmosfären i forumet tog riktigt mycket stryk. Där hade det lätt varit läge för åtgärder från moderatorhåll, men inget sådant gjordes, så den skribenten höll på i ett par år och spydde sin bitterhet och sin avsky över allt och alla, inte bara i sina egna trådar. Jag menar att ett forum kan ha högt i tak, men man måste - även om det är obehagligt - huta åt folk som inte kan följa regelverket ibland.

Bra skrivet!

Ett järnvägsrelaterat inlägg i Postvagnen kvävs nuförtiden av en massa ogräs, som tillåts breda ut sig. Man kan jämföra med danska Jernbanen, samma form men innehållsmässigt bättre.


Hela tråden: