Ke/K3/K4 973 tillverkningsnummer? (Järnvägsmuseet informerar)

av Anders Sandgren, Wednesday, November 16, 2016, 22:43 (2716 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Varifrån kommer den ursprungliga listan? Är den en kronologisk uppställning eller finns det en förlaga, typ liggare som använts? I vissa fall finns ju tillverkarskyltar bevarade med numren. Finns det några bevarade tillverkarskyltar med nr från Ljunggrenslok i närheten tidsmässigt?
Det är ju inte givet att Ljunggrens stansade detaljer med tillverkningsnummer. B&P synes ha gjort det, men det här ligger 30-40år senare. Står det ett högt nummer (t.ex 973) så är det ju klart vems det är. Står det 22 torde det vara en kvarvarande VBHJ-stans (mindre troligt, SJ torde tagit bort dem på den tiden), står det ett annat lågt nummer runt 19 så kan det vara Ljunggrens nummer.
F 1200 har inget NOHAB-nummer vad jag minns men väl ett antal SJ- och DSB-nummer då delarna kommer från mer än ett lok. Men loket plockades nog ihop av delar från olika lok när det återfördes.
Risken är att stansarna på delarna i svensktillverkade SJ-lok från 1900-talet redan hos tillverkaren blev loknumret och att tillverkarens nummer bara fanns på tillverkarskylt och pannskylt, den senare då ibland med eget tillverkningsnummer.

På B&P-stansarna är det ju litet enklare med indentifikationen då dessa oftast är på vänster- eller högerdelar märkta med t.ex LDxxx (Left Driver), RLxxx (Right Lead) etc medan SJ-stansarna börjar med W resp H. Det vore instressant att titta på Ca 198 som också torde ha L/R.


Hela tråden: