Hastighetskontroll med radar (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 20, 2016, 13:13 (2706 dagar sedan)

Radar har använts för att hålla koll på vagnhastighet vid vallväxling, och för växellåsning vid en [link=http://ekeving.se/rt/gbg/Bsj/AH/index.html]banförgrening tillhörande Göteborgs spårvägar.[/link] Men även för att övervaka att övervaka att största tillåten hastighet inte överskrids. T ex fanns det 2007, enligt en tidskriftsnotis, i den italienska staden Villafranca en borgmästare som misstänkte att tåg på linjen La Spezia - Parma körde för fort. Detta förmodades kunna skada ett slott och ett redan fallfärdigt kyrktorn. Borgmästarens misstankar bekräftades av radarregistreringarna, och han utfärdade fortkörningsböter till Trenitalia...

I Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens arkivhandlingar hos Riksarkivet hittade jag en liknande tillämpning av hastighetskontroll med radar 1956. Det var på den av spårvagnar trafikerade järnvägslinjen Saltholmen - Göteborg som man misstänkte att hastighetsgränsen 20 km/h före en plankorsning med ljussignaler inte alltid följdes. Därmed blev förvarningstiden för framför allt fotgängare alltför kort. 15 sekunder var föreskrivet genom dispens från det normala kravet på 20 sekunders förvarning.

Resultat av radarregistreringarna:

[img]http://ekeving.se/rt/gbg/LL/vs/Grimmeredsv/1956/radar1.JPG[/img]
Intressant att vagn 35, som var en Hägglundsmustang (övriga tåg drogs av gamla förortsmotorvagnar) vid de fyra första passagerna körde ungefär dubbelt så fort som tillåtet. Nästa gång körde den prick 20 km/h, men då med "ny förare". Kanske hade höghastighetsföraren tvingats lämna vagnen och istället uppsöka trafikchef eller liknande för ett samtal kring säkerhetsfrågor?

Nästan en vecka senare gjordes en ny hastighetskontroll. Man skulle kunnat tro att spårvagnsförarna under tiden blivit mer observanta på hastighetsnedsättningarna, i varje fall om radarutrustningen var monterad mellan spåren. Men även denna gång gick det oftast för fort:

[img]http://ekeving.se/rt/gbg/LL/vs/Grimmeredsv/1956/radar2.JPG[/img]

Vet någon om hastighetskontroll med radar har genomförts vid de stora järnvägarna? Det är känt att man ibland placerade ut registrerande instrument anslutna till rälskontakter, och därmed kunde läsa av vilka tåg som passerade sträckan mellan kontakterna alltför snabbt. Radar borde dock vara behändigare.

[link=http://ekeving.se/rt/gbg/LL/vagskydd.html#Grimmeredsv_1956]Mer om Grimmeredsvägen och andra plankorsningar vid sträckan Saltholmen - Göteborg[/link]


Hela tråden: