Ritning på äldre bomanläggning sökes (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Tuesday, November 22, 2016, 07:00 (2704 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Trädstammar (ibland ganska krokiga) förekom, oftast där varje fällbom manövrerades individuellt. De mekaniska anläggningarna (inklusive de med elektrisk drivanordning) hade oftast stålrör.

"Trädstammarna" kallades formellt spiror. En sådan korsning fanns vid Averby strax norr om Hjortkvarn på NÖJ. Såvitt känt dock med vevanordning. För säkerhets
skull hade man försett spirorna med vägmärket "Fordonstrafik förbjuden" (Runt,
gult med röd bård).

Mot banan fanns TÖJ specifika kontrollsignallykta för bommar: Ofärgat sken då
vägtrafiken var spärrad, annars släckt. I mörker gällde att skilja signalskenet
från andra ljuspunkter.

Bommarna automatiserades hösten 1955 med AVOS-driv. Korta ringsträckor, sth 20:
Banan trafikerades ju mest av rälsbussar.


Hela tråden: