Utfarten norrut från Uddevalla (Bana)

av Kjell Aghult, Tuesday, November 22, 2016, 08:22 (2710 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Vart gick det så mycket gods på den tiden?


Överallt. Detta var innan Lastbilen slutligen hade besegrat järnvägen och "Just in Time" principen på godsflödena var implementerade.

Jag misstänker här någon speciell transport, till t ex Lysekils hamn. Även på
60-talet fanns banor som godstrafikerades bara varannan dag, delsträcksvis
eller helt behovsstyrt. På grund av lågt underlag. Dingle-Strömstad, t ex, hade inga reguljära godståg gått sedan 1960. Förekommande frakter klarats av med persontågen eller andra tillfälliga arrangemang.

Visst har järnvägen förlorat på just-in-time-principen. Den är ju ett masstransportmedel genom arbetssättet att bilda konvojer (tåg). Jfr att samla en rad kunders gods på ett fartyg. Biltrafiken arbetar ju mycket mer småskaligt. 1988 års trafikpolitik (26 år sedan) fastslog ju också att järnvägen skulle nischa sig på långväga, tunga och regelbundna transporter. En förändring som varit lång väg att gå.


Hela tråden: