Kartor över Sundsvall (Arkiv/forskning/litteratur)

av Harald, Tuesday, November 22, 2016, 13:55 (2704 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Var det inte gatuspår mellan Tivolibron och skiljeväxeln? I så fall räcker det ju att man har en karta som visar det gamla gatunätet. Mellan skiljeväxeln och Bydalen kan man få en rätt bra uppfattning om var banan gick, i vart fall från början, genom expropriationskartan. Jag gjorde så att jag klippte ut en bit av 1964 års ekonomiska karta och passade in den på flygbilden i Google Earth. Det går rätt bra om man tar med en del av det oförändrade gatunätet på ömse sidor om motorvägen. Sedan finns det några hållpunkter på 1964 års karta, bl.a. kan man identifiera platsen för skiljeväxeln och en del av banans sträckning uppe vid Bydalen liksom en del av riksvägens gamla sträckning. Med hjälp av dem passade jag in blad 1 och 2 av expropriationskartan över den ekonomiska kartan. Sedan släckte jag lagret med den ekonomiska kartan och kunde se expropriationskartan halvgenomskinlig över flygbilden. Naturligtvis blir det här ungefärligt, men det ger i alla fall en uppfattning om var banan gick. Motorvägsbygget har väl ändå utplånat alla spår av banan, så något behov av att exakt identifiera sträckningen i terrängen finns knappast. Om den gick på den ena eller andra sidan om det vita strecket på motorvägen kan väl göra detsamma. Mellan Bydalen och Tunadal kan det vara lite knepigare för det finns inte så många hållpunkter, men är det inte så att Johannedalsvägen är byggd i banans gamla sträckning?


Hela tråden: