ABo6c 2971 - loktåg Malmö-Karlskrona 1969. (Järnvägsmuseet informerar)

av S-O Johansson, Saturday, November 26, 2016, 23:49 (2679 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Snygg bild. Dessa vagnar gick sommaren 1969 på Blekinge Kustbana M-Ck, samt i dagtrafik Malmö-Berlin. Jag städade dem i Malmö, låg på tur 93.


Men 1969 gick det väl inte loktåg Malmö-Karlskrona. Då var det väl enbart Y3 och YBo-fordon som gick däremellan. Och YBo enbart Kristianstad-Karlskrona och byte från loktåg i Kristianstad.


Jag vet inte hur det var just 1969, men i början av 70-talet var det inte ovanligt med loktåg Malmö-Karlskrona. Dels saknades ofta Y3 i väntan på reparationer och ombyggnader. Dels räckte inte Y3-fordonen till vid högtrafik vid veckosluten. Sålunda gick t.ex. kvällståget söndagar från Karlskrona med dubbla Y3-sätt medan kvällståget från Malmö var loktåg med många vagnar.


Under tdt 169 (1/6 1969 - 30/5 1970) var det mycket riktigt Y3 och Y6/7 som dominerade persontrafiken på f.d. BKB. Men ett tågpar gick faktiskt som loktåg enligt grafisk tdt och det var 272 M-Ck (18.45-22.12) fredagar och sön- och helgdag före vardag. Påföljande dag (lördag och vardag efter soh) gick loktåget åter som 271 Ck-M (6.30-9.59). Dragkraft på f.d. BKB torde ha varit T43. Om just vagn nr 2971 gick i dessa tåg vet jag inte men ganska troligt ändå någon av systervagnarna eftersom jag noterat följande vagnsätt uppställt på ett spår på Malmö C 6/7 1969: ABo6c 2972 + 2974 + Ao14c 4111 + Bo8cs 3847 + Bo8fk 4381 + ABo7b 3821. Kanske var det just detta vagnsätt som gick i 272-271? Så vännen Gustaf verkar ha rätt.

Bra. Då fick vi den biten utredd. Det var väl som jag nog trodde att loktåg kunde ersätta när behov uppstod och i övrigt Y3/YBo.
Den övriga biten om Berlin passar jag.


Hela tråden: