OKB - BCo1 51 alias SJ ABo6c 2971 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, November 28, 2016, 09:06 (2699 dagar sedan) @ morrgan

>>Jag sympatiserar inte med att man åderlåtit det gröna OKB tåget, hela tåget är en fin representant av det enskilda alternativet på spåret i Norrland.
Däremot ar ingen större skada skedd då det är lätt att åter måla vagnen grön igen.

Var vagnen grön även efter ombyggnad till nuvarande utseende? Dvs med utbyggt tak över ändarna?

[/i]

Nej !


Ok, då förstår jag inte Morrgans kommentar "..grön igen" då den alltså aldrig varit grön i denna form?


Ett OKB snälltåg med lok 24 som dragare skall inte stympas - åderlåtas i onödan tycker jag, oavsett om vagnarna blivit lite ombyggda av SJ efter förstatligandet. Detta tågsätt är en prydnad för Norrland.

Som nyblivna ägare av OKB-tåget har vi haft en dialog med OKBv angående tågets framtid. Diskussionen om just vagn 2971 har pågått en längre tid och syftet med att göra den i SJ-skick är att ersätta den brunna BCo7b 3213.
Vagn 55,58 och 73 avser vi behålla i grön färg.
Man kan vända och vrida på detta på många sätt, men vi och OKBv är överens om tågets målning och framtid.

Sedan tycker även jag att det är intressant att det är just du som kommenterar detta, eftersom BJs som museiförening målar om inte bara norska utan även svenska lok och vagnar i en egen (om än snygg) färg. För det är väl inte bara fd privatbanefordon som ska bevaras i sin ursprungliga färgsättning, utan även statliga eller?

Noteras bör i sammanhanget att OKB:s gröna färg fanns på vagnarna i sex år, möjligen några till. Tyvärr har jag inte stött på någon uppgift om hur snabba SJ var att måla dem bruna. Sedan var åtminstone 2971 och 2975 bruna i 50-55 år i trafik.

Henrik Reuterdahl, SJVM


Hela tråden: