Efterlysning element tågvärme (Järnvägsmuseet informerar)

av Jan Langstrom, Thursday, December 01, 2016, 15:15 (2701 dagar sedan) @ Hazze

Det är ju viktigt att alla seriekopplade element har samma resistans för att spänningsfördelningen ska bli riktig. Man kan jämföra hur det var med ljusstakarna med seriekopplade glödlampor. Även om lamporna var stämplade med samma spänning och watt-tal så kunde de lysa olika starkt om de var inköpta olika år eller var av olika fabrikat.
1000 V elvärme i de gamla vagnarna medför ofta problem. Bl.a. risk för kondens i kabelanslutningarna som ger kortslutningar om vagnarna står avställda utan värme.
PLj


Det är ju därför vi efterlyser ett element av rätt sort......

Det största problemet vi har hittat när vi håller på det är kabeln mellan och dom som är i elementen där gummit "svettas" och gör att det blir en oljehinna ut ur kabeln som gör att det blir överslag. Men givetvis är fukt i ikke uppvärmda vagnar ett problem

Mvh Hazze SJVM

MBV hade problem med överslag i kaminerna, men det löstes på ett enkelt sätt genom att hetta upp vagnarna till c:a 900 grader...

Skämt åsido, vi tyckte att det var en felkonstruktion att leda in gummiisolerade kablar till kaminernas insida (den typ som fanns under fönstren i 40-talsvagnarna, har inte typbeteckningen här just nu) och utsätta dem från strålningen från nära nog glödande element. Andra typer, som de långa smala under sätena med porslinsgenomföringar till utsidan, hade aldrig överslagsproblem. Vi funderade faktiskt allvarligt på att bygga om anslutningarna på den förra typen.


Hela tråden: