J 1393 med plogtåg Trelleborg - Jordberga 1970 (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, December 03, 2016, 22:28 (2693 dagar sedan)

I en annan tråd har ventilerats en del om snöplogar i Skåne. Den 9 januari 1970 fick J 1393 (SJ:s sista ånglok i ordinarie persontrafik) rycka in för att röja banan Trelleborg - Klagstorp - Jordberga. Det var nog mycket ovanligt att just J-lok användes i plogtåg men av mina noteringar verkar det som om allt vad distriktet hade i T21:or, E-lok och S1-lok var upptagna med tjänstgöring i andra plogtåg eller med godstågstjänst. Klagstorpslinjen var kanske inte heller prio 1? Från Trelleborg bestod plogtåget av tenderplog tjv 703 + J 1393 + spårrensare tjv 557. Tåget utgick från Malmö 10.40 men då med loket backgående och dragandes på i tur och ordning tjv 557 + 703. I Trelleborg växlades fordonen om. Jag och en järnvägsvän följde tåget hela vägen från Malmö till Klagstorp i en s.k. VW-bubbla. Här nedan ses två bilder tagna mellan Simlinge och Södra Åby. På den första bilden ser man hela tågsättet och denna sammansättning, d v s med plog + lok + spårrensare, var gängse under många år i Skåne. Loktyperna kunde variera men mestadels var det E/E2-lok och senare T2/T21. J-lok har jag bara sett denna enda gång i plogtåg. Som framgår av bilden är det inte mycket snö på åkern men så är det i Skåne. Det blåser och snön blandar sig med jord och lägger sig sedan i skärningar och på andra besvärliga ställen, där det kan torna upp sig höga drivor. På nästa bild har tåget först stannat en bit före vägkorsningen för att samla krav inför att forcera en driva som fanns där. Sedan brakade det löst! Jag tog bilden och kröp sedan ihop med kameran under mig. Sekunderna efteråt blev jag täckt av snö som plogen vräkte ut åt sidorna! Håll till godo.
[image]
[image]


Hela tråden: