ABo6c 2971 - till Berlin? (Järnvägsmuseet informerar)

av Lennart Petersen, Sunday, December 04, 2016, 16:46 (2693 dagar sedan) @ s svensson

Jag vill på inget sätt misskreditera någon. Men för att en vagn skall få gå till Tyskland (Öst eller Väst) så måste den vara UIC märkt. Revisionsdatum måste också vara godkänt. Dvs vagnen reviderad inom föreskriven tid.
Jag minns mycket väl att Göran Lavesson talade om för mig att en AB8K fick vända tillbaka med färjan igen eftersom den inte hade föreskriven revision. Sverige och Tyskland hade alltså olika tider varför en vagn som är godkänd i Sverige kunde var godkänd i Tyskland.

Vagnarna från OKB användes fö emellan Stockholm och Oslo under åren för kriget och det medförde både laglig och olaglig post.


Mellan Danmark och Sverige var i regel vagnar godkända. Märk att på slutet av 60 talet skkulle vagnar till Danmark vara godkända både för ångvärmen och glassäkerhet.Alltså fönstren.
Märk att vissa vagnar kunde ha K utan att för den skull vara godkända. Då fick man speciellt tillstånd. De 10 B8FR med ångvärme var godkända för Danmark men tydligen in te AB7R. Maj-juni gick det en AB7RK i tåg 61 som jag såg på morgonen i Varberg.
WL12SK var inte godkända men fick användas sommartid. Dessa båda och WL11S användes som chartervagnar för ishokeylag.

Det är säkert rätt i och för sig. Men nu är det ju det här med karta och verklighet. Det fanns ju inga fysiska hinder för att vagnen skulle kunna gå på Berlin, och i ett annat svar här för vi ju veta att det fanns öglor för färja på vagnen.


Hela tråden: