Stort belyst W på tyska bangårdar (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, December 05, 2016, 19:39 (2693 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Om inget ändrats nyligen, heter tavlan WARTEZEICHEN (=vänt-tavla), därav bokstaven W. Dess besked till föraren: "Avvakta signal till växlingsrörelse".
Sådan ges:
a) Med handsignal från ställverksvakt (´framåt´ eller´back´)
b) Av vakten genom signaltelefon (troligen nu också via radio)
c) Med två tända vita sken längs högra benet. Samma körtillåtelse som från en dvärgsignal.

Innehavare av senaste Eisenbahn-Signalordnung (Lagtext) eller Signalbuch (Tjänsteföreskrift) ombeds kontrollera uppgifterna.

Lite komplettering till Kjell Aghults inlägg 15:39:

Det signalbesked som ett Wartezeichen ger är närmare bestämt ’Auftrag des Wärters zur Rangierfahrt abwarten’ (= ’avvakta [ställverks-]vaktens uppdrag till växlingsfärd’. Det är alltså en stoppsignal som gäller vid växling men inte vid tågfärd, och som sådan har den ingen direkt svensk motsvarighet. I östra Tyskland (i de ’nya förbundsländerna’, alltså i ’f.d. DR-område’) finns det också en variant med ett vitt W. Där används orangegult W bara om det är kompletterat med en ljussignal för ’snett höger’, se nedan. Ställverksvakten (Weichenwärter = växelvakt) kan vara samma person som tågklareraren (Fahrdienstleiter = färdtjänstledare ;)) eller en annan person, men vid växling är det alltid rollen som Weichenwärter som agerar i ställverket. Fahrdienstleiter ägnar sig åt tågen...

Handsignalen enligt a) heter ’Herkommen’ (= ’hitåt’) eller ’Wegfahren’ (= ’bortåt’).

Förutom med handsignal eller muntligt besked från Weichenwärter upphävs stoppsignalen från Wartezeichen av två vita sken placerade som ’snett höger’ . Signalbeskedet är ’Fahrverbot aufgehoben’ (= ’körförbudet upphävt’) i västra Tyskland (i de ’gamla förbundsländerna’) medan det i östra Tyskland (de ’nya förbundsländerna’ är ’Rangierfahrt erlaubt’ (= ’växlingsfärd tillåten’).

En stor skillnad mellan växling i ställverkskontrollerat område i Tyskland och motsvarande verksamhet i Sverige är att i Tyskland lägger ställverksvakten alltid växlarna för växlingsfärden, även i gamla anläggningar som inte har några Rangierfahrstrassen (= låsta växlingsvägar). På huvudspår förekommer det alltså inte vår typ av "lokalfrigivning + starttillstånd + stoppassagemedgivande för huvudljussignaler = sköt er själva och säg till när ni är färdiga", inte heller på de många sidospår som är ställverkskontrollerade.
/up


Hela tråden: