Vilken personal framförde S-tågen i Berlin under murens existens (Järnvägspersonal)

av Mattias Jansson, Wednesday, December 07, 2016, 17:43 (2668 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

S-Bahn i Västberlin var från det muren byggdes 1961 helt separerat från S-Bahn i Östberlin och tågen kördes av i Västberlin anställda DR-förare. De avlönades således i västtyska DM. I längden tämligen ohållbart, västberlinarna bojkottade till största delen S-Bahn, så DR fick inte in nämnvärt med DM att betala lönerna med. Men så tog det ju slut också.
Fjärrtågen österut från Berlin Zoo kördes, såvitt jag vet, av östtyska "betrodda" förare. För den delen även fjärrtågen mellan Västtyskland och Zoo.
Berra


Tilläggas bör att på grund av det ohållbara ekonomiska läget för DR och på grund av att trafiken därför hade lagts ner på merparten av linjenätet, gjorde BVG (väst-Berlins kollektivtrafikmyndighet) ett avtal med DR 1984 om ett övertagande av trafiken inom väst-Berlin. Det som Berra beskriver ovan, gäller alltså läget innan avtalet trädde i kraft.

Och ytterligare ett tillägg; den trafik som genom det avtalet återupptogs och drevs i Västberlin fram till återföreningen omfattade bara tre linjer, Stadtbahn, Wannseebahn och en gren av nord-sydförbindelsen, till Frohnau i norr och Lichtenrade i söder. Det fanns alltså ingen trafik på västs del av ringbanan, och inte heller till Lichterfelde, Heiligensee eller Spandau, vilka omsider återfått trafiken, men först åren efter återföreningen.


Hela tråden: