S-bahn - 30 bilder tagna 1989 från nerlagda stationer (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Wednesday, December 07, 2016, 22:26 (2668 dagar sedan) @ K Lemming

Googlade lite om S-bahn efter att ha läst den andra tråden om S-bahn. Hittade då denna sida med 30 bilder tagna 1989 på nerlagda och igenmurade stationer.

- Hur många stationer lades ner/murades igen efter muren byggts?

Fyra stationer stängdes och passerades framgent utan stopp i nord-sydtunneln. (Därtill fanns elva tunnelbanestationer på två linjer som trafikerades - eller snarare då inte trafikerades - på samma sätt.)

- Hur många linjer gick mellan öst och väst?

Tio linjer klipptes av till följd av murbygget. Kvar med trafik fanns Stadtbahn till Friedrichstrasse samt den redan nämnda nord-sydtunneln.

- Hur sköttes gränskontrollen för resenärer mellan öst och väst?

På Friedrichstrasse delades trafiken redan från 1950-talet, men de redan existerande öst- och västperrongerna på Stadtbahn skildes helt efter augusti 1961. Tunnelperrongen och västperrongen (samt tunnelbanestationen) kunde nås för "väst-interna" byten, östperrongen var helt separat.
Bara två spår i fjärrhallen var öppna för de få fjärrtåg som verkligen passerade gränsen. Två linjer från Västberlin västerut förblev också öppna för transittåg (både person- och godstrafik).

- Kunde västtyskar åka hur dom ville till Östberlin?

Ja och nej, precis som utlänningar kunde de lösa endagsvisum i utbyte mot hårdvaluta (25 DM var det de sista åren) till Östberlin, dock fick de då absolut INTE lämna Berlin och resa ut i det "riktiga" DDR (vilket jag gjorde ändå 1986 i ungdomligt oförstånd; hade jag ertappats hade det kunnat bli östtysk finka för min del); för det behövdes ett "riktigt" visum som var betydligt svårare att få.
Västberlinare var därtill en annan kategori som rent formellt inte var medborgare i förbundsrepubliken; de kunde också resa, men det var mer byråkratiskt för dem.


Hela tråden: