B lok (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Friday, December 09, 2016, 00:07 (2689 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Alla SJ's B-lok levererades med fyraxliga A-tendrar medan de SWB-beställda levererades med treaxliga (C2). De B-lok som såldes till SWB såldes med sina A-tendrar och därefter såldes C-tendrar till dem. SWB hade bara 15m-skivor.
När SWB hyrde B-lok (A-lok också?) från SJ hade dessa fått C-tendrar.
Enda anledningen att inte ha A-tendrarna är hjulbasen då den överstiger 15m.
Det B-lok (1383) som via HHJ & BJ såldes till SNJ hade också C-tender där, SNJ hade (och har i Ngd) bara 15m-skivor.
A-loken (Atlantic) levererades med C-tendrar av samma anledning men fick snart A-tendrar (beställda med E-lok) varefter C-tendrarna ombyggdes till L och kopplades till E-loken. När A/B-lok skulle användas på banor med 15m-skivor fick de C-tendrar. SJ sparade en del C-tendrar i utskrotningen på 30-talet så det fanns att ta av.
Det finns även en bild på Cc 404 i Malmö med DK-tender troligen av samma anledning, skivorna var för små på den bana det då skulle gå på.
Enda tillfället (förutom mer tillfälliga omkopplingar pga tenderbrist) då lok gått med kortare tendrar (litt C) trots att skivorna räckte för deras ordinarie torde varit när två A-lok användes i torvpulverförsöket Nässjö-Falköping men då motiverat av att man övertog befintliga torvpulvertendrar och inte byggde om A-tendrarna. Men några B-lok var aldrig inblandade där.


Hela tråden: