Krav på GSM-R på museifordon (Fordon: allmänt)

av Anders Johansson, Saturday, February 09, 2008, 00:12 (5920 dagar sedan) @ HP

För att få klarhet i hur Vi skall hantera detta träffade undertecknad från SMoK, Ami Olovsdotter från JHRF och Magnus Kroon från SkJ, Järnvägsstyrelsen JVS i början av året.

Grunden är i princip att man i EU jobbar för tåg skall kunna köra överallt i Europa. För kommunikation till trafikledning och för radiodelen i ERTMS har man bestämt sig för för hur telefonsystemen skall se ut. Detta regleras av ett dokument som kallas TSD och och ett som innehåller specifika tekniska krav, kallas EIRENE-specifikationen.
TSDn reglerar bla att det i alla fordon som tas i bruk efter 2006-09-28 skall finnas en sk GSM-R terminal enl EIRENE CAB 8W. Detta är en 8W GSM-R-terminal förberedd för ERTMS etc. Henriks pris gäller snarare per hytt...

Dessbättre har Banverket byggt sitt nät på ett annat vis som medger att man kan använda en enklare terminal med 2W effekt. Jag säger dessbättre eftersom detta har öppnat för ett undantag under en övergångsperiod fram till 2012-09-28.
Undantaget säger i grunden att den som fram till detta datum monterar en fast terminal med 2W uteffekt enl EIRENE GSM-R får fortsätta att använda denna även efter detta datum.

Problemet är att enl TSD gäller detta om man om eller nyinstallerar telefon i ett fordon.
Banverket har "tyvärr" skrivit en lite annan skrivning i JNB2008.
Alla som vill ha trafikavtal med BV, även museiföreningar måste skriva ett trafikavtal, som i princip säger att man har för avsikt att följa JNB2008.
Det som är bra i denna skrift är att man medger att JVS kan behandla under vilka omständigheter t ex museifordon kan få använda förenklade lösningar.
Banverket säger dock att all kommunikation med trafikledning skall sken enl den text som finns i JNB2008.

Var och en som jobbar med museiföreningar inser ju raskt att telfoninstallationer för flera hundra tusen per fordon inte är rimligt för museiföreningarna.

Det var därför Vi tog kontakt med JVS.

Det som är entydigt är att alla fordon som haft NMT måste byggas om till GSM-R eftersom NMT upphört.
Det Vi kom fram till på detta möte är att kravet att ha fast installerad yttre godkänd antenn i praktiken är definitivt.
Orsaken är enkel, för att uppnå en signalstyrka motsvarande 2W uteffekt utanför fordonet, får inte dämpningen från telefonen till omvärden vara större än den förstärkning som en antenn ger.
En normal godkänd antenn ger ca 3dB eller mer förstärkning och därför får dämpningen i kablar etc inte vara större än 3dB.
Normal dämpning från en handhållen telefon i en lokhytt eller bil till omgivningen anges normalt till ca 13 dB, varför handhållen telefon inte är acceptabelt.

Däremot ansåg JVS att det är rimligt att man i museifordon kan använda en telefonutrustning som kan flyttas mellan fordon om den uppfyller några elementära krav. Utöver antennanslutning skall den ha kompletterande spänningsförsörjning för kringutrustningen samt telefonen så att man säkert inte förlorar kontakt med nätet av detta skäl. Detta innebär att batteri eller t ex 24V i motorvagnar är OK.
Telefonen i sig, skall naturligtvis vara godkänd, vilket innebär att den skall ge 2W uteffekt, ha alla funktioner för nödanrop, gruppanrop, tågnummeranrop etc som är beskrivna i direktiven ovan.
Dilemmat är just nu att det bara finns en telefon med kringutrustning som är godkänd eftersom det inte är särskilt atraktivt för en telefontillverkare att ta fram en telefon för en så liten marknad. Tillverkaren SAGEM har en telefon TiGR350R som är testad enligt kraven och får användas.
Denna är i första hand avsedd som handtelefon för växlingspersonal etc, men uppfyller med kringutrustning kraven som 2W-terminal.
Den efterträder de tidigare OPH940 telefoner som BV sålde tillsammans med lokkassetten OKV.
Den telefon, SAGEM MR940, som flera föreningar, inkl SMoK köpt tidigare, uppfyller inte kravet på nödanropsknapp mm och faller med detta.

Vi i SMoK har konstaterat att Vi måste lösa detta omedelbart eftersom Vi använde NMT i vår X21 "to the bitter end".

Vår lösning blir att Víinstallerar antenn, i alla hytter som är aktuella.
Vi tar också fram en väska/kasett med telefon, lur, högtalare och mikrofon baserat på de komponenter som leverantören Malux säljer.
Väskan konstrueras så att den antingen kan hängas vid förarbordet i en YBo6, ställas på förarbord eller hängas på vägg i andra fordon.

För den som vill ta del av detta projekt går det bra att kontakta undertecknad.
(anders(at)smok.nu). Vi har också förberett oss för kravet att verifiera installationen, genom mätning.
JVS måste dock först godkänna vårt förfarande och vår utrustning.

mvh
Anders Johansson
SMoK

Svenska Motorvagnsklubben


Hela tråden: