Smalspårsidyll från Vimmerby 1958. (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, January 01, 2017, 16:07 (2643 dagar sedan) @ Fred M

Jag gissar en Västerviksförare låg kvar ett dygn, med eftermiddags- och förmiddagspass. Känt från Ljusdal-Hudiksvall (Bollnäsförare) och troligen några ställen till.

Berätta gärna mer hur upplägget Ljusdal - Hudiksvall såg ut.

Dag I:
Passresa med middagståg Bollnäs-Ljusdal. Därefter körning dagen ut på Hudiksvallslinjen. Anvisad övernattning i Ljusdal: SJ-hyrt hotellrum eller SJ eget överliggningsrum (Okänt vilketdera).

Dag II:
"Förmiddagsprogrammet" på Hudiksvallslinjen, passresa hem vid middagstid.

Vid fordonsbyte för underhåll utbyttes passresorna mot tjänstetågskörning.

Jag har svagt minne av att upplägget tillämpades även Strängnäs-Åkers Styckebruk: Utöver "TGOJ-epoken" (Eskilstunaförare) SJ-förare ända från Norrköping?


Hela tråden: