Smalspårsidyll från Vimmerby 1958. (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, January 01, 2017, 16:44 (2665 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tidigare fanns det en förare som hette Friberg stationerad i Spångenäs i vill jag minnas ha hört i 18år. Till vänster vid utfarten mot Västervik finns det ett stort rött trähus som användes till bl.a överliggningsrum.När morsan och jag varit i Jenny och hälsat på far innan vi flyttade dit 1953 gick fortfarande persontåget till Hultsfred med Ånglok

Kvällspersontågen 1546-1547 drogs med ånglok dagligen just till 1953.

Vid 18 tiden var det 3 tågsmöte i Jenny. Ibland brukade vi hoppa av i Spångenäs och vänta på tåg 946 i Vimmerby när vi skulle hem till KISA. En kväll växlade Friberg fram det gamla Motorvagnen. (Har glömt vad den hade för nummer) istället för Rälsbussen. Han kopplade på en öppen godsvagn som han ställde i HÄLLERUM. Enda gången jag åkt i denna Motorvagn. Far tjänstgjorde även i Spångenäs även då när en av de stationerade där skulle gå KNT kursen.

Det var kanske länge sedan det var så flexibelt. Varken "Svenska lokmän" eller
SJ lönestat (Båda av 1951) upptar någon lokman i Spångenäs.

Sådana här ensamposteringar undveks ur bl a vikariesynpunkt. Även i busstrafik drogs de med tiden in - tomkörning t/fr centralort pålitligare. En SJ-kollegas
far bokstavligen "haft bussen på gårdsplanen". Lustigt nog bortom vägmärket "här slutar allmän väg!"


Hela tråden: