Smalspårsidyll från Vimmerby 1958 - Personal i Spångenäs mm. (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, January 03, 2017, 07:42 (2641 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tittade lite mer i "Minnenas spår" och får rätta mig om tidpunkten för införande av genomgående vagn till Vimmerby. Det verkar ha skett kring mitten av 50-talet istället för 1952 som jag skrev. Efter att X1p 433 tagits ur trafik, 1952?, så insattes Yp 727 istället. Även kallad "Haren" som Nils-Erik Sääf skrev. Det var inget fel på hans minne utan jag som inte läste tillräckligt. Tydligen fanns X1p 433 kvar i reserv ett tag till och ersatte Yp:n när behov fanns. Tur att pricka in en resa med den.

Enligt str 77 slopades 433 1955 och skrotades 1956 (Vislanda). 727 slopades 1956 och blev 1957 tjänstefordon för snöröjning,


... En konsekvens skulle bli att vissa tåg skulle behöva bestå av 1 rälsbuss och 2 släpvagnar på delsträckan Spångenäs-Hultsfred. Något som dock då inte ansågs medföra några problem.

Detta förekom 1957 planenligt Kalmar-Torsås och Kalmar-Sandbäckshult.


Hela tråden: