Smalspårsidyll från Vimmerby 1958. (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, January 04, 2017, 06:56 (2659 dagar sedan) @ S-O Johansson

Om Du känner för det så se efter om det finns några maskinbiträden i Västervik? Tack!

Det fanns hela 16 sådana, dock inget av de här nämnda namnen, Inte heller på
övergångsstat.


Det var många när det enligt "Svenska Lokmän 1950" i juli 1949 inte fanns några men väl 25 lokbiträden och 15 rälsbussförare i Västervik.
Maskinbiträde var väl en tjänst som bara fanns inom maskinavdelningen? Inom trafikavdelningen var väl motsvarande trafikbiträde eller?

Förlåt, rätt mb-siffra skall vara 15. Därutöver 12 stationskarlar i maskintjänst och 18 rälsbussförare (plus en vakant sådan tjänst).
Inga befordrade lokeldare fanns 1951 på hela östgötasmalspåret, då lägre lönesättning än tillämpades på smalspårslinjer (Jfr lönegrupperingen I-V vid privatbanorna). En normalspårsförare hade lönegrad Ca 16 men en på smalspår Ca 14. Detta ändrades längre fram på 50-talet.

Maskinbiträde fanns förstås bara vid ma, liksom banbiträde vid ba och trafikbiträde vid ta. Ett steg över grundbefattningen (Liksom då än postiljon).


Hela tråden: