Smalspårsidyll från Vimmerby 1958. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Wednesday, January 04, 2017, 19:01 (2666 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Om Du känner för det så se efter om det finns några maskinbiträden i Västervik? Tack!

Det fanns hela 16 sådana, dock inget av de här nämnda namnen, Inte heller på
övergångsstat.


Det var många när det enligt "Svenska Lokmän 1950" i juli 1949 inte fanns några men väl 25 lokbiträden och 15 rälsbussförare i Västervik.
Maskinbiträde var väl en tjänst som bara fanns inom maskinavdelningen? Inom trafikavdelningen var väl motsvarande trafikbiträde eller?

Förlåt, rätt mb-siffra skall vara 15. Därutöver 12 stationskarlar i maskintjänst och 18 rälsbussförare (plus en vakant sådan tjänst).
Inga befordrade lokeldare fanns 1951 på hela östgötasmalspåret, då lägre lönesättning än tillämpades på smalspårslinjer (Jfr lönegrupperingen I-V vid privatbanorna). En normalspårsförare hade lönegrad Ca 16 men en på smalspår Ca 14. Detta ändrades längre fram på 50-talet.

Maskinbiträde fanns förstås bara vid ma, liksom banbiträde vid ba och trafikbiträde vid ta. Ett steg över grundbefattningen (Liksom då än postiljon).

Det resonemanget har Du nog rätt i. 15 maskinbiträden 1951 motsvarar ju de 16 lokeldare som NVHJ hade. Såg i äldre avlöningsstater att flera maskinbiträden som fanns på VI distriktet och på smalspårsorter hade titeln lokeldare efter namnet.


Hela tråden: