SJVM verkstadsrapport (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Sunday, January 08, 2017, 19:39 (2662 dagar sedan)

Hej!
Det var länge sedan jag avlade en verkstadsrapport här från verksamheten på Sveriges Järnvägsmuseum, men här kommer kortfattat vad vi håller på med och vad som är på gång 2017. Har ni frågor så ställ dem gärna, så ska jag se om jag kan svara på dem.

Ånglok N 576 finns i Ängelholm där omtubning och lagning av maskinskada pågår med mycket god fart. Loket kommer med stor sannolikhet att bli körklart under 2017.

Ånglok K4 973 har kommit hem efter att ha varit deponerat hos ENJ. Loket plockades där isär i beståndsdelar, men alla delar verkar finnas, liksom en tubsats. Vi har ingen direkt plan att göra något mer än att förvara lok och delar på något sätt, men visst är vi flera som skulle vilja se en K4 igång?

Ånglok B 1316 har vi tills vidare hos IBAB i Östersund. Loket har fått sina flodinventiler omsedda, men går annars som en klocka. Vi kommer att köpa hem tuber till loket så att loket kan tubas om den dag det börjar visa brister eftersom det har en gammal tubsats.

Ånglok B 1428 är avställt t.v. på grund av tubläck. Loket behöver tubas om, men hamnar rätt långt bak i kön.

Ånglok B 1429 sköter sig fint i trafiken och fick sträcka ut sig i december på Malmökörningen. ATC-arbetena fortgår sakta men säkert.

Ånglok E10 1746 är intagen i UGJ-stallet och en maskinskada är reparerad. Sotskåpslucka mm är nedtagen inför omtubning av både små- och stortuber. Tuber är beställda, men arbetet kommer ske i mån av tid.

Ånglok S1 1923 har fått en förnyad inre undersökning av takstagen. Troligen är det inte så allvarligt som vi har trott, och om allt vill sig väl kan det hända att vi får se loket under ånga igen utan större arbeten.

OKB H 24 har varit inne en sväng i verkstaden och också fått en inre undersökning av pannan. Den visade inga tecken på något negativt. Det vi vet behöver göras är en kalltryckning samt byte av de små tuberna som finns mellan stortuberna. Loket är nu undanställt i väntan på tid och resurser.

Ellok D 432 kommer målas om i vinter så loket är snyggt och fint inför körning i maj.

Ellok Da 820 har varit i Notviken i höst och fått nya hjulingar på löphjulen.

Diesellok T43 235 är i Tillberga för kompletteringslackering efter att ha kört in i makadam efter ett spårbyte. Skadorna är små, och täcks av Trafikverkets skadestånd eftersom makadam ska vara utplogad på en bana som är i trafik.

Diesellok T21 81 är inne i verkstaden i Ängelholm för bedömning av skick. Det blir antingen den eller 77 vi väljer att satsa på.

Lokomotor Z67 630 målades om under hösten och Z65 492 står på tur.

Rälsbuss Y6 1109 liksom släpet UBF7Z 2095 (ägs av ÖJS) kommer målas om efter graffittiattacker i höstas. 1109 ska också få sin motor omsedd.

Sovvagn WL2 4480 och Ao3 3945 är nu ommålade i Tillberga och hämtas hem i veckan. I vinter blir det renovering av alla träfönster. 3945 ska få en ny golvmatta i salongen, och 4480 ska få lite inre uppsnyggning. Sedan har vi fyra snygga sov- och liggvagnar redo för uppdrag!

ABo6c 2971 är målad och klar, men ska få renoverade hjul och en elgenomgång. Generellt har vi nu på ett bra sätt börjat med ett bra elunderhåll på vagnar tillsammans med Bravida, och det är något vi kommer satsa en hel del på framåt.

Sahlins vagn S1 3607 kommer få golvbyte, uppfräschad serveringsdisk och en bättre anpassad inredning. Alla som åkt i vagnen vet hur hemsk serveringsdisken ser ut idag.

CF4 3896 är färdigrenoverad. Mer om den i ett inlägg om några dagar.

DFo6 3096 (fd OKBv följevagn/hjälpvagn) kommer få renoverade hjul samt under året ersätta DFo33 3918 som kommer att skrotas.

F7 3188, renoveringen av den fortgår med målet att den blir följevagn till restaurangvagnen.

Giu 37448 behöver få taket bytt och korgen målad, vilket sker under året.

Vi kommer nog sätta tänderna i ytterligare någon äldre godsvagn. Få se sedan vilken det blir.

Vattenvagnen Ge 47133 var 2016 en bra satsning. Maken till vagn att göra nytta både för ånglok och vattning av vagnar!


Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM


Hela tråden: