Gagg till kvällskaffet, del trettioelva (Järnvägsmuseet informerar)

av Ulf Broman, Tuesday, January 10, 2017, 12:23 (2662 dagar sedan) @ Bobo L

Lastningen pågick i ett jädrans tempo även fast till slut Cst:s växlingspersonal gick emot vagnssättet med Ub-loket och började svära och ville stänga skjutdörrarna på vagnssidorna. F-vagnarna skulle sedan växlas in i natt-tågen till Malmö, Göteborg och Långsele/Östersund (eller Oslo?) som nu stod på spåren 10-12. En del lastning fortsatte också i vagnar som var inväxlade i natt-tågen redan från Hagalund.

Jag tror det var i slutet av 1970-talet när jag bodde i Uppsala men ibland tog sena tåget hem från Stockholm som jag kunde gå runt och titta på tidningslastningen, och det var som du skriver full rulle, och bilar som körde in på plattformarna.

Ett par detaljer:
Ett nattåg kom in på spår 10 med tidningsvagnar (antagligen till Malmö?), och då stod någon (lastningsledare) med en tidning i handen mitt på plattformen och räckte en (färsk) tidning till lokföraren, som hade stuckit ut handen och tog den när tåget rullade förbi.

Jag tittade en lördagkväll på samma spår 10 och då var det väldigt få vagnar för resande, och då fick inte loket dra fram till södra utfarten, utan stanna mycket tidigare. Antingen var plattformstaken för låga för bilarna, eller så ville man inte köra bil så långt söderut på plattformen.

En undran: Kan de ha lastat tidningar på spår 11 och 12?
Jag minns 10 och sen nästa lägre, hette det 9 eller 8 på den tiden, och kanske ett till av norrspåren.

Jaja, kaffet är slut!

Tur att du hade så stor kopp i alla fall, så du hann berätta allt!


Hela tråden: