34 kg räls (Bana)

av Per Wirback, Wednesday, January 11, 2017, 13:26 (2633 dagar sedan) @ Sune Nylén

Om vi tittar på de banor som uppgivit att de har 34 kg räls, så kan vi se några smärre avvikelser, som nog beror på antingen dålig mätning, man har hämtat kunskapen "ur huvudet" så att säga, kunskaperna har varit allmänt medelmåttiga eller man har vägt på en dåligt kalibrerad våg.
Jag skall inte uppehålla mig vid HHJ , utan se på de andra.
Att samtliga har fotbredden 122 mm är nog ovedersägligt.
CHJ anger höjden till 126.Nåväl, för 1899 års modell anges den till 126,5.
Här finns givetvis ett spelrum så jag höjer till 127 då, där de har sänkt.
Vinkelskarvjärnen anges till 660 mm i längd och vikten till 13,3 för HHJ
13,4 för de andra, räknat per styck. CHJ och SDJ anger 13,4.
SJ anger 26,8 per par. Stämmer då med 2x 13,4.
L & HJ anger vikten till 13,3. Samma som HHJ. Men det kan ju inte stämma då de uppger längden till 640 mm. De borde då väga motsvarande mindre.
Finns nog skäl anta att även deras var 660 mm. Vi vet ju inte hur man mätt.
Gjort skrivfel eller haft dålig belysning. Fotogenljus antagligen om det skett i mörker.
Heller knappast troligt att mindre banor kunde ta fram egna rälsmodeller, utan fick nog köpa färdiga.
:-) Sune

Smärre variationer kan nog förekomma vid tillverkning.

Inköp av ett parti räls till en bana är en så pass stor post i ett valsverk att man kunde be om mindre modifieringar, det valsas ju på beställning.

Tex har SRJ 24,8 kg räls 13/16" skarvskruv medan ett flertal andra banor med 24,8 kg räls har 7/8" skarvskruv. Det är följaktligen annorlunda skarvjärn. Dessutom förekommer skarvjärn av olika årgångar med både fiskögonformade och fyrkantiga skruvhål.
(ULJ har nu det tveksamma nöjet att fräsa ner 4-kanten på nya 7/8" skruv ett par mm så att det passar i skarvjärnen för 13/16", det förbrukas några hundra skruv per år för underhålls utbyten...)


/Per


Hela tråden: