Ombyggnaden Sveriges järnvägsmuseum? - återstarten då? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Arne, Wednesday, January 11, 2017, 18:15 (2655 dagar sedan) @ Mikael Dunker

Hej Rasmus och andra intresserade av detta!

Som ansvarig för kommunikation och marknadsföring vid Sveriges Järnvägsmuseum, ska jag berätta hur det ligger till:
Efter några år av jubileum och större evenemang såsom F 1200 hundra år, Krokodilen på besök och museets eget hundraårsfirande, började vi under 2016 att växla över till vårt fokus på ombyggnaden av museet, något som vi själva planerat för och sett fram emot länge.

Arbetet flyter på bra och vi har nu ett digert underlag som skapats av vår egen personal utifrån möten, studieresor, extern input, workshops med kollegor och förstås den mångåriga kunskap och insikter vi fått tack vare enkäter och inspel från allmänhet och er som är särskilt intresserade av den svenska järnvägshistorien.

Allt detta är tänkt att mynna ut i en ombyggnad av nya, publika lokaler och utställning, som förhoppningsvis ska kunna kännas relevant och stå i många år (den nuvarande utställningen har ungefär 25 år på nacken). Vår ambition är att så många som möjligt ska bli nöjda, även om vi förstår att det inte går att tillfredsställa allas egna önskemål. Till syvende och sist är det vi och vår huvudman Trafikverket som måste ta ansvar för den berättelse vi vill förmedla. Men det kan jag säga, det blir tåg och inget annat.

Sveriges Järnvägsmuseum är en helhet och en plats för upplevelser som har sin motsvarighet på få andra platser. De senaste åren har, parallellt med evenemangen, flera satsningar gjorts som bidrar till denna helhet: Upprustad bangård med ny plattform och fler spår, nya byggnader har tillförts de järnvägshistoriska miljöerna (exempelvis dressinbod och godsmagasinet från Fiskeby). Running line, tågspanarkulle och dessutom har våra verkstäder fått nya dörrar på lokstall UGJ samt en ny vändskiva. Fordonsmagasinet på norrtull/Nynäs har också fått en plattform till rälsbussen och vi har haft magasinet öppet några år vid det här laget. Det känns rätt kul att kunna skriva detta, jag känner en stolthet över vad vi kan erbjuda er gäster.

Så till den viktiga frågan, när stänger egentligen Sveriges Järnvägsmuseum?
Vår ägare Trafikverket och dess fastighetsavdelning kommer att lämna en hemställan till Näringsdepartementet att byggstart sker i enlighet med lagd tidplan, dvs efter museidagen 9 september 2017, som alltså skulle vara den sista dagen på ett tag som museet är öppet.

Beslut i frågan väntas senast i mars.

Hoppas ni blev lite klokare av detta. När vi vet mer, får ni också veta det. Var så säkra!

Allt gott!

Mvh
Micke

Tack för statusrapporten. Om nu ombyggnaden kan starta efter den 9 september i år undrar jag om det finns någon tidsplan för dessa kommande arbeten? När kommer museet att likt fågeln Fenix återuppstå? Kan delar av museet återöppnas allt eftersom arbetet fortskrider? Eller väntar ni tills allt blir klart och gör en samlad galaöppning?


Hela tråden: