SNAP-terminal (Historiskt material)

av Ulf Broman, Saturday, January 14, 2017, 21:03 (2652 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Minns att Täby Resebyrå i Roslags Näsby hade satellit 88, vilken nummer kan Falsterbo, Höllviksnäs, Vellinge och Rimbo haft 1970-72, dessa sålde då SJ biljetter via telefonbokning. Själv bokade jag på telefon 08-248040 och hämtade ut i kassa 10 på Cst. Har någon här använt sig av SNAP-terminal.

Du nämner två olika saker tror jag:

1. Telefonbokning, en privatperson ringde någonstans och bokade en plats, och kom sen (inom en viss utsatt tid) in och betalade denna och fick ut biljetten. Som du nämner kassa 10.

2. Vissa stationer (Leksand är en jag har för mig att jag använt) hade inget eget SNAP-don, utan de ringde till en utpekad station med SNAP-don som gjorde bokningen, men inte fick ut en biljett utan bara ett bevis bokning.
Sen skrev satelitställen ut en biljett för hand, med de uppgifter som de fått reda på per telefon.
Då blev inte de som bokade skyldiga att redovisa några pengar, utan det fick satelitstället fixa.

Och satelitnumren behöver inte ha varit lika med stationsnumren (ifall sateliten var bx på stationen ifråga).


Hela tråden: