Bus med Sundbybergarn (Byggnad)
Därför att tåget kom in på spår 1.
Fredag resp lördag var det motor + pass, då inledde man med normal rundgång (fjäderväxlar). Övriga dagar ensam motorvagn då bortföll detta.
Därefter skulle man frige växlarna i ställverket ta ur en K-nyckel ur ett magnetlås på bangården och låsa upp spårspärren.
Då fick man ut ännu en K-nyckel som behövdes för att lägga om infartsväxeln. Växeln mellan spår 2 och 3 behövde också läggas med det var en olåst klotväxel.
Tågsättet drogs ut på linjen (nåja, man höll sig innanför infartssignalen) och backades in på spår 3.
Infartsväxeln lades rätt, K-nyckeln sattes tillbaka till spärren som lades tillbaka och dess K-nyckel åter till magnetlåset, varefter växelfrigivningen återtogs vid ställverket.
Dessutom om man ville koppla värme på tåget, måste man koppla loss värmekabeln från de två-tre vagnar som redan stod där, dra kabeln längs dessa till egna tåget. (Lämnade man tåget på spår 2 räckte det med att dra kabeln tvärs över spåret.) Många lokförare ville inte koppla värmen utan föredrog att ta tåget utkylt på morgonen. Jag som alltid var frusen på morgonen avskydde detta och tidvis lämnade jag kavajen på Östra och gick i en varmare civil jacka på dessa tåg.
På morgonen gjordes detta i omvänd ordning med skillnaden att infartsväxeln inte behövde läggas om eftersom det var en fjäderväxel.
Brydde man sig inte om att växla in tåget på spår 3 bortföll allt detta varpå man fick sova 15-20 minuter längre.
Som ett kuriosum: om man backade upp tåget till stoppbocken (vilket var smidigt på den tiden som överliggningen låg i motorvagnsstallet och hade ingång just vid stoppbocken) kördes det ut på morgonen via spår 2 på grund av en fjäderväxel (som i och för sig kunde läggas till spår 1 man brydde sig om att plocka ut K-nycklarna). Tåget avgick då från spår 2 (som inte hade plattform). Att det var möjligt berodde på att spåren 1 och 2 var samma spårledning, så utfartssignalen kunde anses gälla för båda spåren.
Att köra ut det på linjen och backa in det på spår 1 (göra rundgång med hela tågsättet så att säga) var det aldrig tal om de gånger jag var med.
SI