Fråga om lokalgodståg vs på/avstigning större stn (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, January 19, 2017, 16:59 (2651 dagar sedan) @ HP

Hej!
Vid ett SJK-möte i Gävle visade Kenneth Landgren bilder från bland annat Östtyskland och ett lokalgodståg med ellok. Bakom gick en personvagn och hela tåget med alla godsvagnar stod inne i banhallen.

Frågan kom då upp hur det gick till när ett lokalgodståg med CF/BF-vagn skulle gå från exvis Malmö till Lund. Var gick man på? Backade det ned till Malmö C? Malmö gbg (och hur visste man då vart man skulle på), eller första stoppet med en plf vilket väl var Arlöv?

Likadant på fler platser med en särskild gbg: Nässjö mot Jönköping, Sävenäs mfl bangårdar i G, Sthlm södra och norra mm?

Någon som vet?

Med vänlig hälsning Henrik R

Enligt tdt-böcker för åren 1944, 1946-1949 och 1950 medfördes inte 3:e klass i något lokalgodståg från Malmö och norrut på SSB. Inte heller på sträckan Trelleborg - Malmö medfördes 3:e klass i lokalgodstågen. Det var ju så täta förbindelser med persontåg så det fanns väl inget behov av att upplåta lokalgodståg för resande. Däremot finner jag i alla dessa tdt-böcker ett Lgt 7888 som går Helsingborgs gbg - Eslöv ca 05.30 - 10.30. Detta tåg medför 3:e klass och dras alla åren av lok littera Hb. Åter som Lgt 7887 ca 11.10 - 15.30. Även på återvägen var det 3:e klass och lok Hb. Så den som ville åka med från Hbgb fick väl knalla ut på bangården och leta upp tåget.


Hela tråden: