Fråga om lokalgodståg vs på/avstigning större stn (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Thursday, January 19, 2017, 18:54 (2646 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur länge pågick detta förfarande att ta med resande i lokalgodståg.

Veterligen så länge den gamla sortens lokalgodståg gick: I huvudsak till 1964,
då Svelast övertog styckegodset t/fr småstationerna (Enstaka bandelar omställdes
dock både förut och senare). Vagnslasterna t/fr dessa platser organiserades sedan olika: Vanligt var s k småtåg, lokomotorkörning från närliggande större
station, ett slags "utvidgad växlingstjänst". Växlingspersonalen åkte därvid i lokhytten. Men alltså även andra varianter.

Hultsfred-Linköping gick det lokalgodståg med medföljande personvagnar, som var upplåtna för resande, tom T66. Alltså våren 1967. Detta då första södergående tåg från Linköping gick som blandat tåg. Avgång Linköping vid femtiden på morgonen och ankomst Hultsfred efter kl. 08. Avgång mot Linköping vid niotiden.
Personvagnarna var om jag inte minns fel en BFo- och en Bo-vagn. Tåget var också annonserat någon del av sträckan.
Hur var det med lokalgodstågen på inlandsbanan? Läser man Anton Eriksson anteckningar medföljer ju konduktör. Gick det med en BF-vagn eller inte som var upplåten för resande eller åkte konduktören med på loket? Har inget minne av att någon personalvagn de gånger jag såg tåget i samband med resor där.


Hela tråden: