Biltransport vagnar igen. (Järnväg allmänt)

av Jesper, Friday, January 20, 2017, 01:26 (2646 dagar sedan) @ BJ

Jeg mener at det kom 10 vogner til Norge, Laes 044 2000-2009, senere Laeks 426 8000-8009. De var bygd i 1963, men jeg har ikke årstallet de ble registrert i Norge. I 1981 kom det ytterligere 10 fra Belgia. Sju av dem ble Laeks 426 8010-8016. De tre siste fikk skåret ned øvre dekk og ble antakelig Ladks 421 9000-9002.


Intressant med de norska biltransportvagnarna.
De första bör då ha varit av typen Offs60 Lika med de första 3axliga svenska vagnarna om de var tillverkade 1963.
Laeks 23 76 4 26 8 003-5 P grön, Motortransport fanns som modell från NMJ/Roco
Felmärkt?
BJ

Felmärkt eller fulmärkt - skulle tro det. Har inte en blekaste aning om hur de norska vagnarna ser/såg ut men de kan ju liknat andra serien i Sverige från 1963 som ju dessutom Motortransport använde i Sverige. Bilder från Norge vore väldigt intressanta i det här läget.

Annars har det alltid? varit många svenska vagnar som gått i Norge men jag har inte reagerat på att någon sett ut att ha varit ommärkt någon gång utan jag misstänker att de gått med sina svenska nummer bortsett från de 10 Habbcceks-vagnarna som såldes till Norge. Däremot har jag sett norska korthållare för översynskort monterade på svenska vagnar vilket tyder på att de gått en längre tid i Norge.

En riktig SNAV-variant kan däremot göras till Danmark eftersom Skandiatransport hyrde ut vagnar till Kalundborg Autotransport A/S och gavs tilläggsmärkning för detta med bolag och sth 120 km/h. Tror att de fick behålla sina svenska nummer men det kanske någon vagnvän i Danmark kan bekräfta eller rätta.
//Jesper


Hela tråden: