Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne (Tidtabeller)

av Jim Hansson, Saturday, January 21, 2017, 16:45 (2624 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Eftersom en annan tråd om lokalgodståg börjar bli väldigt lång väljer jag att lägga in en ny tråd som begränsas till icke elektrifierade banor i Skåne.

Som jag minns från 1960-talet framfördes 2 klass (i regel vagn litt BF4) i Lgt enligt följande:
Malmö-Ystad inte alls. De genomgående tågen var fjgt. Lgt gick Mgb-Oxie och Ystad-Skurup och dessa medförde inte 2 klass.
Malmö-Tomelilla-Simrishamn inte alls.
Ystad-Eslöv ja. Vill minnas att de gick fram till plattform i såväl Y som E.
Ystad-Kristianstad (Cr). 2 klass endast sträckan Cr-S:t Olof (ibland avkortat till Cr-Vitaby) och åter. Lgt från Cr vände i Vitaby eller S:t Olof. Söder om S:t Olof ingen 2 klass.
Eslöv-Hörby inte alls.
För övriga banor utgående från Cr är jag lite osäker men kan inte påminna mig att Lgt här hade 2 klass.

Kan det helt enkelt ha varit så att där det behövde följa med en konduktörspersonal för lastning och lossning fordrades en tjänstekupe, och då kunde lika gärna folk få åka med?
Jim


Hela tråden: