Boken SJ Personvagnar med träkorg 1891 - 1908 (Fordon: vagnar)

av Anders Jansson, Sunday, January 22, 2017, 20:22 (2641 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Har just avslutat läsning av denna bok, pärm till pärm. Fantastisk arbete bakom dessa verk, ser fram emot nästa bok.
Jag är långt ifrån kvalificerad att granska fakta i en bok som denna, men hoppas att någon kan klargöra ett par frågetecken där uppgifter verkar gå isär.
Sidan 19, tabell, ritningar och löpande text beskrivande B2a/B2b verkar inte vara överens vad det gäller färgurtext, modellår och antal sittplatser.
Sidan 54, är figurtexten för de två översta figurerna omkastade?
Sidan 70, Bakgrund. De tidiga sovvagnarna beskrivs som inredda med tre kupéer, vardera med två sovplatser, alltså total 6 sovplatser. Senare i paragrafen sägs "uppgick SJ:s hela sovvagnsflotts till 12 vagnar med tillsammans 36 sovplatser" Ska 36 vara 6 gånger 12 = 72, eller tänker jag fel?

Jag har kollat "sidan 54" mot underlag. Där har jag mycket riktigt gjort en förväxling. De båda övre bildtexterna är rätt men de båda tillhörande illustrationerna är inbördes förväxlade.

Vad gäller "sidan 19" har jag gått tillbaka till bakomliggande källmaterial (det finns brister även i originalmanus) och kommit fram till att vad gäller B2a och B2b skall följande gälla:
B2a - 1885 års modell. Data i övrigt enligt tabellen.
B2b - 1886 års modell. Data i övrigt enligt tabellen.
Skisserna är korrekta. I texten så har B2a och B2b förväxlats inbördes vad gäller inredning och antal sittplatser.

Beträffande "sidan 70" så har du tänkt rätt. 6 x 12 brukar bli 72. Felet har hängt med sedan originalmanus från Helmstein/Runberger utan att någon reagerat.


Hela tråden: