Spår av spår - Arenavägen (Bana)

av Anders Sandgren, Tuesday, January 24, 2017, 13:42 (2642 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Sista gången Mustanger gick i Arenavägen torde varit vid tömningen av Enskedehallen då vagnarna flyttades till Söderhallen. Spåret söder om banförrådet torde tagits bort därefter (Arenavägens södra del-Nynäsvägen-Sockenvägen). Motorvägen på denna sträcka byggdes 1958-59. Hut länge spåren i Sockenvägen och vidare låg kvar vet jag inte men dessa kan ju varit kvar längre även om de inte användes. Jag antar att spåren från Blåsuts stn till Nynäsvägen togs bort efter att T-banan öppnats, de hade använts sedan sept 1946 då linje 8 flyttade till nuv T-banespåren Skanstull-Blåsut.
Spårplan finns hos Gunnar Ekeving från 1952 där mycket av spåren finns kvar.
Det som kom att finnas kvar tills nu är alltså spåret från växel 514 via växel 544 (512, 542-543 försvann nog efter att Enskedehallen stängde och behovet av dubbelspår i Arenavägen upphörde). Spåren från v514 & 510 torde gått mot Hammarby backe / Palandergatan och torde varit trafikspår fram till sept 1946.


Nja, de måste väl ha varit trafikspår mycket längre än så, troligtvis till 1967 om de inte revs innan dess.

Med trafikspår avsåg jag spår med linjetrafik. Frågan är om när spåren mellan Palandergatan och Arenavägen försvann, jag tror inte spåret fortsatte så långt förbi infarten men det kanske är fel, spåren kanske låg kvar längre. Men när Skanstullsbron öppnats (var det inte 1947 den öppnade för biltrafik?) så var nog spåren ivägen för för bilvägen.


Däremot gick det ju inga spårvagnslinjer här efter 1946, om man bortser från ut- och ingående vagnar mot gamla enskedehallen fram till 1956. Folk fick kanske t o m åka med dessa mot avgift, eller hade det krävt förortsbiljetter som konduktörerna inte hade?


Hela tråden: