Hävstängerna i Ösverkets norra del (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Thursday, December 11, 2008, 20:05 (5587 dagar sedan) @ Gunnar Lindkvist


[image]

Jag ska försöka förklara vad de olika hävstängerna på bilden användes till.

Det blir lättare att hänga med om man kikar på den skiss som finns på Gunnar Ekevings webbplats om Djursholms Ösby. Den beskriver bangården i Dj Ösby 1942, men kan ändå användas hjälpligt. De förändringar som var genomförda till 1977, då bilden är tagen, är följande:

- Semaforerna i Roslags Näsby-änden är utbytta mot huvudljussignaler.
- Spår 8 är uppgraderat från sidospår till tågspår. Det finns en utfartssignal P till vänster om utfartssignal H. P gäller från spår 8 och H gäller från spår 7, men båda står bortom den tågspårsskiljande växeln, så att ett avgående tåg från spår 8 mot Roslags Näsby uppspår får både H och P till vänster om sig under utfarten. Infartstågväg från Stocksund uppspår till spår 8 heter a3, och infartssignal A1/2 är utbytt mot en A1/2/3 som visar ’tre gröna’ till spår 8.
- Det finns tågväg från spår 5, via spår 6, till Stocksund nedspår. Vid dess början (som samtidigt är slutpunkt för tågväg d2 från Roslags Näsby till spår 5) finns en dvärgsignal dv B på stamplattformen (baksidan syns på fotografiet under skissen, under stopplyktans baksida).
- Infartstågväg d1 från Roslags Näsby till spår 6 hade sin slutpunkt vid en S-tavla i höjd med dvärgsignal dv B.
- Den spårförbindelse som på skissen finns söder om utfartssignal B, mellan spår 6 via en enkel korsningsväxel i spår 7 till spår 8, är borta. Däremot finns en enkel växel i spår 7 till spår 8 (växel 22), som används vid den ovan nämna infartstågväg a3.
- Den växel som ansluter vagnhallsspåret till spår 2 är flyttad till spår 7, och huvudsignal M är slopad, liksom möjligheten att ställa dvärgsignal L II till rörelse tillåten för gång till vagnhallen.
- Hastighetssignalering är införd så att ’två gröna’ alltid visas vid körsignal från B, G och P, och försignaleringen med "grön blink" i B och C är slopad, så att man för körsignal i dessa får vänta på att blocksignal H15 också visar "kör".

(Vidare är den s.k. Djursholmsbangården ändrad sedan banan mot Eddavägen fick dubbelspår, men det rör inte ’Ösverket’, som bara hade hand om ’Övriga bangården’. Gränsen mellan Djursholmsbangården och Övriga bangården gick vid gångbanan, belägen norr om utfartssignal C på spår 3 och omedelbart norr om den dubbla korsningsväxel som på skissen finns i spår 2 till vänster om beteckningen ’K1/2’.)

Nu till Gunnar Lindkvists fotografi från 1977. Närmast i bild fyra röda signalhävstänger:
- D1, infartssignal D1/2 till ’kör’ med ’en grön’, från Roslags Näsby nedspår till spår 6,
- D2, infartssignal D ½ till ’kör varsamt’ med ’två gröna’, från Roslags Näsby till nespår till spår 5,
- G, utfartssignal G till ’kör varsamt’ från spår 5 till Roslags Näsby uppspår,
- H/P, utfartssignal H eller P till ’kör’ resp. "kör varsamt", från spår 7 resp. 8 till Roslags Näsby uppspår; vilken av dem som gick till kör berodde på läget på den tågspårsskiljande växel 6.

På bilden ligger D1 och H/P i omlagt läge, d.v.s. signalerna D1/2 och H har ställts att visa körsignal. Dessa tågvägar var de som i norra bangårdsänden användes vid normal drift.

Därefter sex (fyra plus två) blå växelomläggningshävstänger:
- växel 4, den yttersta växeln mot Roslags Näsby uppspår
- växel 6, den tågspårsskiljande växeln mellan spår 7 och spår 8
- växel 8b, den norra delen av den enkla korsningsväxeln i spår 6, d.v.s. motväxeldelen för tåg från Roslags Näsby nedspår
- växel 8a, den södra delen av den enkla korsningsväxeln i spår 6, d.v.s. motväxeldelen för tåg från spår 5 mot Roslags Näsby
- växel 20, i södra delen av spår 5, den som i högerläge leder till spår 6 och i vänsterläge till den dubbla korsningsväxeln i spår 2
- växel 21, den växel i spår 6 som ansluter förbindelsen från spår 5.

Alla sex växlarna ligger i normalläge. Av dessa var det bara växel 20 som användes i normal drift. Den krävdes i normalläge (vänsterläge) vid tågväg B från spår 6 till Stocksund nedspår och i omlagt läge (högerläge) vid tågväg A1 från Stocksund uppspår till spår 2, och den måste således läggas om före och efter varje tåg från Stockholm mot Näsbypark.

De följande hävstängerna förklaras i anslutning till Gunnar Lindkvists bild tagen från andra hållet.

Till vänster utanför bilden finns tågvägshävstängerna samt medgivande- och tågvägslåsningsapparaterna för de här nämnda tågvägarna. De syns längst bort på Gunnar Lindkvists andra bild.
/up


Hela tråden: