Spår av spår - Arenavägen (Bana)

av Anders Sandgren, Thursday, January 26, 2017, 13:21 (2619 dagar sedan) @ -RB-

Också OT men levererades inte många T-bane vagnar om inte på detta spår i så fall på näraliggande spår ? . När SÅS började köra ångtåg och vände utanför dagens T-station "Globen" (då var det ännu "Isstadion" ) vill jag minnas att det var ett icke använt dubbelspår bredvid det spår som användes . Och ganska snart efteråt blev spåren ombyggda till enkelspår vid en uppsnyggning/vägbreddning ?

mvh Rolf Berg

Enligt spårplanen är det SJ spår som utgår från spåret i nuv Arenavägen in i slakthusområdet och det kan vara så att SL's banförråd låg som ett sidospår till SJ's spår. När slakthusbanan konverteras till spårväg så antar jag att hela kvarvarande området blev SL's spår. Man kan undra om detta spår tillkom på 40-talet för att få denna förbindelse inför T-banan. Kreaturstrafiken från Söder Mälarstrand till Slakthuset gick vad jag sett in vid Palmfeltsvägen och hade ingen koppling till SJ's spår.

Nog var det så att detta var förbindelsen mellan SJ och SS åtm från T-banetiden. Tidigare fanns det en förbindelse i Solna där man tog sig över till SS spår till dåvarande huvudverkstaden i Råsunda. De flesta spårvagnarna utom A13/B13 (gick på egna hjul) gick upplastade på godsvagnar. När mustangerna levererades tror jag att de lastades på flakvagn i Södra Hammatbyhamnen för att sedan transporteras via skansbron-södra stationen till Solna för att där överföras till SS spår fvb Råsundahallen.
I princip hade man kanske kunnat bygga en anslutning från Hammarby backe direkt in på GM men det gjordes inte. Var Södra hammarbyhamnens spår vi Hammarbyvägen elektrifierat?


Hela tråden: