Strömavtagare (Elektrifiering/elektrisk drift)

av JYT, Thursday, January 26, 2017, 23:53 (2640 dagar sedan)

I anslutning till inlägget om pådrag & överkopplingsmotstånd har jag frågor om strömavtagare.

Dessa är ju i princip att likställa med borstar/kol i en motor/generator och då har man ju alltid ett visst spänningsfall i övergången. Detta spänningsfall och dessutom med lite varierande kontakt därav gnistorna, bör ju vara av större betydelse vid start av tungt tåg då Amperen är hög.

På stora kraftverksgeneratorer har man inte bara ett stort kol per pol utan flera stycken. Märks det någon skillnad om man släpper upp även den andra strömavtagaren? Parallellning av motstånd innebär ju mindre spänningsfall och eftersom strömavtagarna sitter en bit ifrån varandra bör de ju inte drabbas av sämre kontakt just samtidigt.


Fråga 2, utomlands har ju enkelarmsavtagare använts länge, hur gör man vid fram & backkörning på bangård? Vad jag förstår kör man med skjutande avtagare, vid högre fart lär väl släpande avtagare komma i studsning men i lägre farter går det bra då? Har man någon varningslampa för fel avtagare uppe, typ över en viss fart?


Fråga 3, sjunger det i taket så det hörs i hytten, om avtagaren som sitter över förarplatsen är uppe?


Hela tråden: