Rangering med smalspårskoppel (Fordon: allmänt)

av Dag Bonnedal, Friday, January 27, 2017, 12:57 (2640 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Rangering vid normalspårvidd kan ju ske med knuff, själv-rull och buffertstopp, till tåg som kopplas ihop. Hur gjorde man vid smalspårsrangering där det inte ser ut att vara någon fjärding i kopplet som utgör en slags enkelbuffert? Det borde ju smälla i rejält om man gör likadant vid ihopkoppling med sådana koppel!


Smalspårskoppel av enkelbufferttyp finns det en hel del variationer på men jag är ganska säker på att dom flesta typer har någon form av fjädring. Dom vanligaste typerna har i a f fjädring, finns väl några enklare fjäderlösa buffertkoppeltyper på industribanor på 750 mm, 600 mm och liknande smala spårvidder.


Dubbelkammarkopplen fjädrar enbart i dragriktningen (vad jag vet), så drunsar man ihop så smäller det.

Tror inte det, de centralkoppel jag har sett har en skruvfjäder innanför buffertbalken som trycks ihop både vid drag och tryck i kopplet.

Dag B


Hela tråden: