T-banan i Västberga?? - Mörby uppställning. (Bana)

av Lars Stegenius, Sunday, January 29, 2017, 20:33 (2643 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Rättning mittåt! Platsen kallas Mörby uppställning och rymmer fyra tåg. Två av spåren var tänkta som den fortsatta linjen till Täby C och två av spåren var tänkta som uppfarten till den nya Mörbydepån som skulle ligga ovan jord.


Det där får du gärna komma med någon källhänvisning till.

Det är i alla fall sant som du först påstod, att de faktiskt existerande spåren var depåområde under några år, vad det nu skulle vara bra för. Det fanns diverse undantag från säo tub som gällde för just Mörby. Sedermera "uppgraderades" spåren till trafikspår och undantagen från vissa regler för depåområden ersattes med andra undantag från reglerna för trafikspår. Numera behövs inga undantag, men alltjämt är det ett lite speciellt ställe.

Den källhänvisningen är bara vad som berättades för mig när jag under 2005 arbetade på Tågias Säkerhetsavdelning specifikt med trafiksäkerheten i depåerna. I Mörby uppställning var jag aldrig, det var en tämligen ointressant plats ur min synvinkel, men i de andra depåerna som Tågia ansvarade för tillbringade jag en hel del tid, framför allt i T-banedepåerna. I Nyboda lärde jag mig hur en T-banedepå fungerar genom att hänga på rangerarna i deras arbete (den låg närmast hemifrån) men jag var stationerad i Hammarby. Jag hade givetvis hyttillstånd för rörelser på Tågias trafiktillstånd.
Det här var som diggare ett av de roligare jobb jag haft, helt plötsligt kunde jag röra mig fritt i depåerna och fick utbildning kat 19, Tunnelbehörighet.


Hela tråden: