Åmåls entungade växel , Lite om "Växelklot" (Bana)

av Christer Fredriksson, Sunday, January 29, 2017, 22:14 (2615 dagar sedan) @ Sune Nylén

Min erfarenhet av denna typ av växelklot vid TGOJ och banorna i Bergslagen är att dessa användes där det var trångt om utrymme, t.ex. mellan spår, inom industrier, mm, så att man på avstånd lätt skulle kunna se växelns läge. OBS att denna typ av växelklot endast användes med vinklade tungförings-stänger från växelklotstället.

Att se ett vanligt växelklot, som hade vinklades stänger, om växeln hade höger- eller vänsterläge är ju svårt då man endast kan se delar av överdelen, som kan vara smutsig eller täckt av snö. Då syns ju denna typ av växelklot bättre med tydliga stora färgfält mot förarna och växlingspersonalen.

En fråga i detta sammanhang! Fanns det några "Normer" som angav på vilken sida om en växel klotställen skulle placeras? På kurvspårssidan, rakspårssidan, höger sida, vänster sida, från växelspetsarna sett?


Hela tråden: