Begreppet "slopad" o "avstäld" (Fordon: allmänt)

av Christer Fredriksson @, Friday, December 12, 2008, 01:28 (5585 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Vid TGOJ innebar "slopad" att fordonet ej fick förflyttas utan föregående besiktning, oavsett om den varit trafikvagn eller tjänstevagn eller användes för interna ändamål. Normalt så slopades fordonen på någon verkstad eller större station, vid TGOJ oftast i Oxd, Et, Kpg eller Ggm. Där fick sedan vagnarna stå i väntan på ombyggnad eller skrotning, då en verkstadsgubbe reste ut och besiktigade fordonen med avseende på löpduglighet, koppel och ev. broms. Normalt togs dessa fordon ej upp i Fordonsförteckningarna, men väl i den ekonomiska redovisningen.
Fordon som var "avställa", tjv som trafikfordon, togs med i Fordonsförteckningarna och i den ekonomiska redovisningen. Begreppet "avställd" användes oftast då ett fordon ej behövdes för trafiken inom överskådlig tid, dvs de var övertaliga just då. Man räknade dock med att de åter skulle gå ut i trafik senare. Även då skulle fordonen besiktigas av personal från någon verkstad. Vid TGOJ var det största antalet avställda vagnar under 2:a världskriget, då hundratals vagnar ställdes upp där det var lämpligt och de ej stod i vägen för trafiken, t.ex. Stråssa, Vanneboda, Valskog, Hållsta, Grängesbergs Malmbangård.

Vid FLJ och ÖKJ så tillämpades ett lite märkligt förfarande vid nybyggnader av i första hand gods- och malmvagnar, nämligen användandet av begreppen "nybyggd" resp. "ombyggd". Nya vagnar som byggdes på egna verkstäder och erhöll nummer från ett vid samma tillfälle slopat fordon, då anges den nya vagnen ofta som "ombyggd" i.st.f "nybyggd". Ibland förekom även det motsatta, dvs "nybyggd" i.st.f. "ombyggd". I Fordonsförteckningarna anges oftast "ny vagn utgår" i båda fallen och i verkstadsjournalerna anges oftast "vagnen ombyggd med järnreglar..., lr 12,0 ton...." eller "vagnen ombyggd med 3 axlar och järnreglar..., lr 25,0 ton....", så här har det gällt att "hålla tungan rätt i mun" och finna så många oberoende källor som möjligt för att avgöra det faktiska förhållandet för fordonet i fråga.
Troligen var det skattemässiga orsaker till detta förfarande, samt förhållandet i vagnantal mellan OFWJ, ÖKJ och FLJ, ty där rådde samtrafiksregler sedan 1883 angivande antal vagnar av varje huvud littera samt total bärighet för dessa littera. Antal fordon skulle vara i paritet med antalet kilometer som malmen transporterades på resp. jvg från Gg till Od.

Jag håller fullständigt med Kurt om "lilla ankdam" som Sverige utgjorde när det gällde hur saker och ting sköttes vid järnvägarna förr, var och en gjorde som det passade dem bäst, även om vissa riktlinjer fanns att tillgå och om det passade den egna verksamheten.


Hela tråden: