Hävstängerna i Ösverkets södra del (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Friday, December 12, 2008, 10:05 (5585 dagar sedan) @ Gunnar Lindkvist


[image]

(Fortsättning från tidigare inlägg om den norra delen. Läs det först.)

De tre hävstängerna i mitten i omlagt läge är gröna låshävstänger. De manövrerade låshjul som låste den dubbla korsningsväxeln 19ab/19cd i spår 2, den enkla korsningsväxeln 17a/17b i spår 3, spårspärrarna sp 2 och sp 3 på sidospåren vid godsmagasinet (ovanför D i DJURSHOLMS ÖSBY på 1942 års skiss) samt den växel från sidospåren som ligger i spår 3 söder om spårspärr 3 (minns inte dess nummer, 15?). När låshävstängerna står upp i normalläge är växlarna/spårspärrarna upplåsta; när hävstängerna är i omlagt läge, som på fotografiet, är växlarna/spårspärrarna låsta i normalläge. (I praktiken är alltså det normala läget för låshävstängerna när de inte är i normalläge!)

Hitom låshävstängerna finns det en blå växelomläggningshävstång i bruk samt två som har tagits ur bruk, de med papperslapparna på. Den i bruk är växel 22, den växel som från spår 7 leder in till spår 8 (på 1942 års skiss på Gunnar Ekevings webbplats finns det en enkel korsningsväxel på dess plats). De hävstänger som här på fotografiet från 1977 har tagits ur bruk har tidigare använts för växeln till spåret till vagnhallen samt till den spårspärr 5 som finns på det spåret. Jag är osäker på när de togs ur bruk, men de var i alla fall i bruk när jag först började besöka Ösverket under Gunnar Melins tjänstgöring där 1972 eller kanske var det 1973. Växeln låg dock då (som jag skrev i det förra inlägget) inte i spår 2 utan i spår 7.

De fyra stora hävstängerna längst hitåt är röda signalhävstänger:
- B, utfartssignal B till ’kör varsamt’, från spår 6 eller 5 till Stocksund nedspår,
- C, utfartssignal C till ’kör’, från spår 3 till Stocksund nedspår,
- A1, infartssignal A1/2/3 till ’kör’ med "en grön" från Stocksund uppspår till spår 2,
- A2/A3, infartssignal A1/2/3 till "kör varsamt" med "två gröna" eller "tre gröna, från Stocksund uppspår till spår 7 resp. 8; vilken signalbild det blev berodde på vilken tågväg som hade låsts elektriskt, se mer om detta senare.

De tågspårsskiljande växlarna i södra änden, växel 5 som förenar spår 6 med spår 3 samt växel 3 som skiljer spår 7 från spår 2 (i den normala trafikeringsriktningen) har elektriska driv som manövreras med de två plus två tryckknapparna som finns hitom den hitersta signalhävstången, en "plusknapp" och en "minusknapp" för varje växel. Lamporna omedelbart ovanför knapparna indikerar växeln läge och den översta lampan indikerar huruvida växelspårledningen är fri.

Hitom manöverknapparna och indikeringslamporna för växel 3 och 5 finns lådan med tågvägshävstängerna för södra änden, och ovanpå den finns en låda med knappar och indikeringslampor för tågvägsmedgivande samt knappar för elektrisk tågvägslåsning, lokalfrigivning m.m.

Tågvägshävstången längst bort i bild är slopad och skyltarna är hjälpligt täckta. Jag har för mig att det tidigare var tågväg M från vagnhallen och tågväg L II till vagnhallen som låstes med den. (Dessa var ju trafiktekniskt snarare växlingsvägar, men fungerade alltså tekniskt i ställverket som tågvägar.) Därefter kommer tågvägshävstången för tågväg B (som är inställd, med tågvägshandtaget uppåt) och tågväg C. Den tredje hävstången är enbart för tågväg b/dv b, som kallas ’lilla b’, d.v.s. tågväg från spår 5 via spår 6 (med växlarna 20 och 21 i omlagt läge) till Stocksund nedspår. Den fjärde hävstången är inställd för tågväg A2, och den hävstången används även för tågväg A1.

Allra längst till höger ser vi änden på ytterligare ett tågvägshandtag. Det används för tågväg A3 (handtaget uppåt) och för en särskild finess: tågväg A1/I (handtaget nedåt). Det är nämligen så att tågväg A1, från Stocksund uppspår till spår 2, är uppdelad i två delar. Den första delen låses med tågvägshandtaget A1/I, och den delen utlöses redan när tåget har passerat växeln från vagnhallen, medan resten av tågvägen låses med tågvägshandtaget A1 som utlöses först när tåget har passerat den sista växeln i tågvägen, den dubbla korsningsväxeln 19ab/19cd vid gångbanan omedelbart före plattformen på spår 2. På så sätt kunde man en gång i tiden snabba upp växling ner från vagnhallen med förstärkningsvagnar, med kanske 20-30 sekunder! Trots att växeln från vagnhallen är flyttad finns denna konstruktion kvar 1977 (och kommer att fortsätta att vara kvar tills hela ställverket slopas 1984).

Fortsättning följer.
/up


Hela tråden: