Märkning av det dåvarande SJK-tåget (Fordon: vagnar)

av Lennart Petersen, Wednesday, February 08, 2017, 02:21 (2633 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det var TGOJ som märkte vagnarna åt SJK efter deras ursprungliga NUMMER ej litt, ty vagnarna hade undergått många små och stora ombyggnader fram till dess de slopades.

Det var således omöjligt att märka dem enligt deras rätta utförande. Hur man än gjort har det blivit fel någon stans;
korg, kupéer, salonger, sittplatser, belysning, värme, broms, mm.


Det är väl dessutom möjligt att TGOJ inte ville att vagnarna skulle vara TGOJ-märkts och kanske uppfattas som TGOJ:s trafikvagnar?


Det är nog tänkbart.
Men det kan ju sägas att vagnarna förblev inregistrerade hos TGOJ som alltså svarade för det säkerhetsmässiga hos dem.

Som en liten egendomlighet så kom dessa vagnar med i första upplagan av SPM , SPM72,trots att de egentligen borde räknats som museifordon.
Det nämns också i förordet till boken och att orsak är att vagnarna var inregistrerade hos ett trafikföretag. 1972 fanns f.ö bara tre trafikföretag som hade personvagnar och motorvagnssläp nämligen SJ,TGOJ och SSnJ (Saltsjöbanan)


Hela tråden: