Besiktning av rullande materiel (Fordon: allmänt)

av Christer Fredriksson, Friday, February 10, 2017, 11:07 (2625 dagar sedan) @ tagtarzan

Försök till svar:

Var de enskilda järnvägarna skyldiga att skicka in uppgifter för all ny materiel (lok, vagnar m.m.)?

Svar JA.

När blev dessa besiktningar ett krav?

Redan från de första järnvägarna på 1850-talet, liksom för kanaler, vägan, hamnar, mm.

Krävde väg och vattenbyggnadsstyrelsen att man skickade in vissa dokument?

Ja vid större ombyggnader samt årsredogörelser för all rullande materiel samt banan.

Gjordes fysiska besiktningar av lok/vagnar JA eller utgick man från inskickat material? Berodde på omständigheterna.

Besiktades även äldre materiel kontinuerligt på plats hos järnvägsbolagen?

Vid behov, fordonshandlingarna avgjorde detta.

Vissa större banor hade av VoV godkända besiktningsmän som besiktigade efter hand utan att någon åkte ut från VoV.

På RA i Arninge kan man hitta mycket matnyttigt om bana och fordon, men tyvärr inte allt av olika skäl. Jag har plöjt där åtskilliga timmar under perioden 1960 - 2000, de första åren dock hos VoV egna arkiv inne i stan tillsammans med Stig Lundin och Rolf Hansson.


Hela tråden: