Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel (Fordon: allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Friday, February 10, 2017, 13:18 (2631 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tilläggas skall att hos resp. järnvägs maskinavdelning så skulle finna besiktningshandlingar på alla fordon så länge de fanns "kvar i livet" som trafikvagnar, eller som fick gå utanför den egna banan.
Jag kan bekräfta att så var fallet för de banors arkiv jag besökt på plats, dvs TGOJ, OFWJ, FLJ, BJ, NBJ, KYJ, SVJ, BLJ, DONJ, mfl. och sett dessa med egna ögon.

Vart andra järnvägars besiktningshandlingar för fordon tagit vägen vet jag ej, förhoppningsvis hos SJ maskinavdelnings arkiv över övertagna fordon, övriga fordons handlingar har nog skattat år förgängelsen.

Åtminstone de flesta (tyvärr verkar många saknas) leveransbesiktningsprotokoll för de enskilda järnvägarna, utfärdade av VoV:s inspektörer, finns hos RA, numera i Arninge, tidigare vid Västerbroplan i Stockholm, åtminstone tidigare i "Vägverkets arkiv", insorterade efter koncessionsnummer.
Men fanns på motsvarande sätt centralt arkiverat protokoll från senare företagna periodiska besiktningar?
/CEO


Hela tråden: