Tillstånd för Hästbanor? (Bana)

av Gunnar Håkansson, Wednesday, February 15, 2017, 08:32 (2620 dagar sedan) @ tagtarzan

Hej!

Då jag ändå frågar om Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i andra trådar tar jag denna också. Behövdes det tillstånd för kortare hästbanor för industrier? Det jag tänker på är en hästbana från ett kalkbrott till en kalkindustri. Om det inte krävdes tillstånd, var hittar man uppgifter om hästbanor? Är det någon som har några tips?

Om banan inte behövde expropriera mark, behövdes inget tillstånd alls. Några uppgifter lär du inte kunna hitta i något arkiv. Möjligen kan det finnas någonting antecknat i anslutning till eventuell lastplats eller liknande vid allmän järnväg, men det allra mesta sådant är säkert utgallrat och förstört.
Vad som kan finnas (men det är högst osäkert och säkert inte alls digitaliserat) är handlingar, som arkiverats i företagsarkiv eller gårdsarkiv, deponerade i anslutning till landsarkiv. Dessa är mycket regionala (och regionerna stämmer inte med någonting annat).
Ett exempel kan beskådas i instundande nummer av ÖSJ-bladet (som inte publiceras digitalt).
I övrigt finns försök till landskapsvisa översikter, gjorda av entusiaster och i allmänhet grundade på häradskartorna eller liknande. Oftast handlar dessa dock om lokomotivbanor. Det torde ha funnits hundratals hästbanor utan någon bevarad dokumentation alls.


Hela tråden: