Historik om Lysekilsbanan sökes (Arkiv/forskning/litteratur)

av mikekris, Wednesday, February 15, 2017, 17:22 (2620 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag tackar dej för svaren Kjell!
Har du jobbat nåt på banan eller har du enbart hjälp av en gammal linjebok?
Den hade nog varit intressant att studera ett ex av!
Signalgivning till enbart huvudspår i Gläborg bör väl betyda tvåskens infartssignaler som det sen blev 1983 i både Hallinden, Brastad och Lyse, dom trafikplatser som fortfarande har växlar på linjen.
Signalerna är dock släckta sen sommaren 1991 och system S råder numera.
Håbygård hade alltså inte ens dom signalerna trots ett sidospår och inte Häggvall heller? Undrar hur man upprätthöll säkerheten vid växlar ifall dom låg i sidoläge utan att vara signalförreglade!? Kanske med maxfart 40 km/h!?
Önskar man kunde få se spårplaner från sent 40-tal (ca) som visar dom utbyggnader och spårförlängningar som gjordes på stationerna inför elektrifieringen. Jag har fått tag i dom ursprungliga spårplanerna från 1910-talet men resten hade varit givande att få tag i! Nån som vet var!?
Banans bästa tid bör iallafall ha varit från sent 40-tal och elinvigningen i juni 1950 fram till ca 1963 då utrustning på stationer började avvecklas (bortsett från slopandet av Buahöjd hpl 1957).
Är fortsatt tacksam för tips om all dokumentation från denna "glanstid" som verkar vara den mest intressanta i banans historia!


Hela tråden: