Historik om Lysekilsbanan sökes (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kjell Aghult, Thursday, February 16, 2017, 06:46 (2597 dagar sedan) @ mikekris

....

Har du jobbat nåt på banan eller har du enbart hjälp av en gammal linjebok?

Noteringar ur en sådan.
....

Signalgivning till enbart huvudspår i Gläborg bör väl betyda tvåskens infartssignaler som det sen blev 1983 i både Hallinden, Brastad och Lyse, dom trafikplatser som fortfarande har växlar på linjen.

Jag har inte sett signalritningen. Möjligen kan det ha varit treskenssignaler
från början men signalgivningen till sidotågspår avlysts redan före 1956.
....

Håbygård hade alltså inte ens dom signalerna trots ett sidospår och inte Häggvall heller? Undrar hur man upprätthöll säkerheten vid växlar ifall dom låg i sidoläge utan att vara signalförreglade!? Kanske med maxfart 40 km?

Båda platserna saknade huvudsignaler. Växelläget kontrollerades med standardnyckeln K 16. De var numrerade, avsedda för bestämda platser och hade "bokförd" ut- och återlämning. Nyckeln kunde inte tas ur för återlämning om växeln låg i kurvläge. Sth 40 gällde vid alla sådana platser. Systemet var standard vid banor med sth upp till 80(senare 90).
.....


Hela tråden: