Xoa9p - Hur många vagnar kunde kopplas efter? (Fordon: vagnar)

av Överkörmästaren, Sunday, February 19, 2017, 09:02 (2621 dagar sedan) @ Christer Göransson

Hur många personvagnar kunde de andra motorvagnarna dra? Gick det att multipelköra motorvagnarna?


Dom enda elmotorvagnar som gått att multipelkoppla var Xoa4p, men det gick inte så bra då den halvautomatiska uppkopplingen byggde på ett stegringsrelä som var svårt att ställa in så exakt att två motorvagnar kopplade upp samtidigt. I stället blev det så att den ena motorvagnen kopplade upp ett körläge varvid ett litet ryck uppstod i tåget, lagom kraftigt för att relät i den andra vagnen skulle koppla upp ett körläge, ett nytt ryck varvid den första motorvagnen kopplade upp med ett litet ryck osv, osv.
Försöken pågick inte så länge vad jag vet, sedan hängde multipelkabeln mest i B-ändesvestibulen och gjorde ingen nytta, tills den togs bort helt på 60/70-talen.

/Christer

De "manövervagnsombyggda" X7P/X9P bör väl rimligtvis ha varit multipelkörbara? Detta är enkelt att kolla på schemat, men det har jag inte. Det som brukar påstås är att det skulle gå säkringar eller brinna kablar om man kopplade ihop två motorvagnar med multipelkabeln. Kanske hade man behövt sätta in några hjälpreläer, dioder eller motstånd, eller koppla ur någon eller några funktioner för att förhindra att de båda vagnarnas batterier kopplades ihop via ledningar som inte var dimensionerade för detta.

Men detta fanns det ändå inte mycket anledning till för multipelkörning "behövdes" inte, tågen var inte tyngre än att en motorvagn kunde dra dem även om det skulle råka vara en till i andra änden. Möjligtvis hade man sparat lite motorkol och sluppit en eller annan smäll om man kunde köra motorerna med ström på i stället för att bara dra runt dem, men det vet jag inte hur stor roll det spelade i praktiken i så låga hastigheter och korta sträckor.


Hela tråden: