Xoa9p - Hur många vagnar kunde kopplas efter? Max tåglängd? (Fordon: vagnar)

av Stefan Isaksson, Sunday, February 19, 2017, 14:50 (2594 dagar sedan) @ Leif B

Både rävarna och träburkarna drog väl rutinmässig större tåg i ganska sen tid.
Leif nämner griståget, men när jag började på RB 77 var bestod det tåget av motorvagn + 2 pass + motorvagn, och båda motorvagnarna har jag för mig gick i träburksomlopp, vilket betyder att båda kunde vara träburkar men att en eller båda ofta var ersatta av en räv. Detta tåg gick som insats till Hägernäs/Viggbyholm.

Just denna tågsammansättning borde dessutom förekommit på den tiden som Näsbyparks- och Eddavägstågen delades och hopkopplades i Djursholms Ösby.

Större tåg än så dragna av de små motorvagnarna känner jag däremot inte till.

Så långt planenlig trafik, som framgått på annat håll körde järnvägen utan att blinka längre tåg vid trafikstörningar. Det längsta tåget jag personligen varit konduktör i bestod av X7p och nio eller tio personvagnar (jag kommer inte ihåg ordinarie längd på tåget; det hade i alla fall fyra vagnar extra). Detta Lindholmen-Östra med normala uppehåll (överallt till och med Roslags Näsby, sedan Ösby och Morby). Detta inträffade under den varma årstiden, så kopplande av tågvärme var inte aktuellt.

Plattformslängden ska man inte hänga upp sig på, det gjorde ingen på den tiden utan det fanns gott om tåg som planenligt var längre än vissa plattformar där tåget hade uppehåll. För Roslagsbanans del torde Enebyberg söder ut och Bråvallavägen varit de sista där tågen planenligt kunde vara längre än plattformen. På bredspåret förekommer detta än idag, till exempel i Märsta (i norrgående Uppsalatåg).

SI


Hela tråden: