Ny Säkerhetsordning och Signalordning 1 okt 1907 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Tuesday, February 21, 2017, 18:04 (2618 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]

Vad är det för felstavning?


Säkerhetsanordningar skall kanske vara säkerhetsordning(ar) och beträffande bromstal, hette det så redan då eller var det verkligen "bromsantal" som det står i artikelns brödtext?


Jag är inte så säker på att det är ett skrivfel i artikelrubriken. Ordet säkerhetsanordningar där kan ha syftat allmänt på säkerhetsåtgärder eller säkerhetsbestämmelser vid statens järnvägar. Men det är klart, ändringen av benämningen på trafikreglerna, från Tjenstgöringsreglemente till Säkerhetsordning och Signalordning, kan kanske ha fått rubriksättaren att tänka fel.

Beträffande termen bromstal: Inte förrän 1923 infördes den i trafikreglerna (Säo). (Först som benämning på det tal som angav antalet bromsaxlar i procent av antalet lastaxlar, och från 1924 som det tal som angav bromsvikten i procent av tågvikten.) Så när det gäller ordet bromsantal i tidningstexten tror jag helt enkelt att det avser bestämmelser i nya Säo om antalet bromsar i tåg vid olika förhållanden, och inget annat. Det är ju dock möjligt (och kanske troligt) att detta sätt att utrycka sig så småningom ledde till termen bromstal.

Artikeln beskriver en av de mer spektakulära ändringarna i svensk trafikregelhistoria på järnväg: den där nattsignalerna för handsignalerna ’framåt’ och ’avgång’ bytte färg med varandra, vid midnatt natten mellan den 30 september och 1 oktober 1907. Före midnatt var alltså vitt sken i cirkel ’avgång’, och grönt sken i cirkel var ’framåt’. Efter midnatt var det tvärt om. Det var en regeländring som aldrig skulle kunna godkännas med nutidens risktänkande. Hur många gånger efter den 1 oktober tolkades vitt sken i cirkel felaktigt som ’avgång’, och vad ledde det till, funderar jag. Eller, hur många gånger visades grönt sken i cirkel i avsikt att ge "framåt", och vad ledde det till?
/up


Hela tråden: